Wednesday, July 16, 2008

CA L’ARENAS: S’ACABA EL VIATGE – PARLAMENTS (I)


El centre d’art Ca l’Arenas acaba la temporada amb cinc exposicions que omplen en la seva totalitat, els espais en que està distribuït el centre.

Des del passat 11 de juliol i fins al proper 28 de setembre, es podrà visitar un tast de l’obra Josep Novellas, Pompeia, Guadix, Austràlia, una nova selecció de treballs de Jordi Arenas: L’entorn del grup dels dissabtes i una mostra de Cecilia Postiglioni, Vol sense tornada emplaçades a la sala 1, menjador i sala 2 respectivament. En referència a l’espai polivalent, Josep M. Martín/Arno Nollen/Erich Weiss presenten Quaderns de viatge sense oblidar la galeria amb el Viatge transversal.

El regidor de cultura Sergi Penedès en el seu torn de paraula dins l’acte d’inauguració, va fer esment a la renovació expositiva del centre, “capgirar la casa” varen ser les seves paraules concretes, en referència al canvi d’obra presentada, com a cloenda de les diferents formes de viatge que pot experimentar l’ésser humà: el viatge lúdic, a l’interior o el viatge obligat, com pot ser el de l’emigració. “Cinc propostes heterogènies on s’exposa pintura, Vídeo, DVD, fotografia, etc.”.

Fent esment a l’obra de Josep Novellas a la sala 1, Penedès va parlar de l’element biogràfic com a fil conductor de totes les exposicions: els viatges de Novelles a les poblacions o països esmentats, el viatge obligat de Cecilia Postiglioni o de les excursions de Jordi Arenas amb el grup dels dissabtes, que durant els anys vuitanta recorrien Mataró i poblacions properes.

En referència al vídeo de la galeria, el regidor de cultura va informar a l’aproximadament trentena de persones presents, que es tractava d’un projecte emmarcat dins el context de xarxa de ciutats interrelacionades d’arreu de Catalunya, com Manresa, Figueras, Olot, etc. i que en el cas de Mataró, el projecte ha anat comissariat per Miquel Bardagil.

Acabat el seu torn, Penedès va cedir la paraula a Josep Novellas qui va expressar el fet que per a ell, viatjar sempre ha estat obligat, doncs no l’entusiasma, però un cop es troba a l’emplaçament, no se n’està de visitar-lo i fer dibuixos o prendre apunts. El va impressionar gratament Pompeia, lloc on en tenia una visió cinematogràfica, i va considerar Austràlia i Guadix com experiències interessants, mostrant en aquesta exposició “un petit tast”.

Tot seguit, Cecilia Postiglioni va ser la següent a adreçar-se a l’auditori, tot informant que la seva obra parteix del viatge obligat, el que fan les gents que emigren. Es tracte d’una mostra “autobiogràfica, perquè estic dins aquesta proposta diferent, entre passaport comunitari i extra-comunitari”. El projecte el va desenvolupar amb onze persones més, a qui va demanar que li expliquessin el viatge, i alhora el passaport, tot buscant el tampó de sortida del país i el d’entrada a Espanya.

Finalment, Miquel Badagil, va ser el darrer en el torn de parlaments, i el que més estona va emprar, en primer lloc per felicitar a l’Ajuntament de Mataró, a la regidoria de cultura i a la Gisel Noé de l’IMAC per la seva col·laboració “doncs estem convençuts que Mataró es un punt de referència per diversos llocs de Catalunya en l’art contemporani”. Va agrair als artistes la seva col·laboració. Fent referència als viatges d’exploració, que hi ha hagut en altres temps on “els exploradors eren considerats herois, però tràgic va ser pels habitants dels països explorats”, Bardagil va posar de manifest la inexistència en els temps actuals de viatges d’aquest tipus, però alhora partint de la visions dels artistes, confia en aquests i en la seva capacitat d’elaborar un projecte diferent.

Bardagí, va acabar explicant part del currículum professional de Josep M. Martín, Arno Nollen i Erich Weiss i el concepte emprat en les fotografies que es mostren. “Els artistes son capaços de transmetre unes vivències molt més riques que la ciència, l’economia, etc.”

Penedès va acomiadar l’acte, tot convidant a una copa de cava i informant que per la temporada 2008-2009, l’eix central de les exposicions seran Els Interiors.

No comments: